Carlsberg måler værdi af CL-finalen

Især i Asien vil man gerne have målt hvor mange der i virkeligheden har set Liverpool og bryggeriets logo på trøjen.
For første gang nogensinde vil Carlsberg selv betale for at få lavet en måling af reklameværdien af Champions League-finalen på onsdag. Bryggeriet er hovedsponsor for Liverpool, der møder italienske Milan.
Der har tidligere svirret astronomiske tal omkring Champions League-finalerne: At kampen bliver set af en milliard mennesker rundt omkring i verden og at reklameværdien for Carlsberg skulle være på over et trecifret millionbeløb.
»Vi har selv sat en undersøgelse i gang i forbindelse med finalen i år i Champions League. Nu vil vi til bunds i, hvad der er de reelle tal. Især i Asien prøver vi på at få foretaget en rigtig måling af to bureauer, som vi selv hyrer,« siger direktør Keld Strudahl som er international sponsorchef for Carlsberg.
Mindre betalingskanaler
Ifølge Keld Strudahl kan tallene nemt være oppustede og uden hold i virkeligheden. De store fodboldkampe sendes ikke længere i EBU-regi. De er ofte købt af mindre betalingskanaler som betaler store beløb, men har færre seere end de gamle nationale fjernsynskanaler. I Danmark har eksempelvis TV 3 rettighederne.
»Der bliver fusket meget med seertal og man kan få lige så mange svar på gennemslagskraften som antallet af folk man spørger. Så vidt jeg husker ligger seertallet live i bedste fald på 200-300 mio. Hvis man akkumulerer tallene, med forsinkede visninger, kan man måske nå op på en milliard seere,« siger Keld Strudahl.
Eksperter har anslået at reklameværdien for Carlsberg af finalen skulle være 100 mio. kr.?
»Ja. Det skal man også tage med et gran salt. Hvis man ukritisk måler den eksponeringsværdi man har, så er det flere hundrede mio. kr. Det er korttidsværdien og ikke et langt sejt træk. Vi er heldige, at vi er kommet i finalen to gange ud af de seneste tre år, men vi har altså været sponsor for Liverpool i 15 år,« siger Keld Strudahl.
Det forventes at Carlsberg og Liverpool en af de nærmeste dage forlænger aftalen med hinanden. Timingen op til finalen i Athen kunne ikke være bedre set fra et kommercielt synspunkt.
***
For første gang nogensinde vil Carlsberg selv betale for at få lavet en måling af reklameværdien af Champions League-finalen på onsdag. Bryggeriet er hovedsponsor for Liverpool, der møder italienske Milan.
Der har tidligere svirret astronomiske tal omkring Champions League-finalerne: At kampen bliver set af en milliard mennesker rundt omkring i verden og at reklameværdien for Carlsberg skulle være på over et trecifret millionbeløb.
»Vi har selv sat en undersøgelse i gang i forbindelse med finalen i år i Champions League. Nu vil vi til bunds i, hvad der er de reelle tal. Især i Asien prøver vi på at få foretaget en rigtig måling af to bureauer, som vi selv hyrer,« siger direktør Keld Strudahl som er international sponsorchef for Carlsberg.
Mindre betalingskanaler
Ifølge Keld Strudahl kan tallene nemt være oppustede og uden hold i virkeligheden. De store fodboldkampe sendes ikke længere i EBU-regi. De er ofte købt af mindre betalingskanaler som betaler store beløb, men har færre seere end de gamle nationale fjernsynskanaler. I Danmark har eksempelvis TV 3 rettighederne.
»Der bliver fusket meget med seertal og man kan få lige så mange svar på gennemslagskraften som antallet af folk man spørger. Så vidt jeg husker ligger seertallet live i bedste fald på 200-300 mio. Hvis man akkumulerer tallene, med forsinkede visninger, kan man måske nå op på en milliard seere,« siger Keld Strudahl.
Eksperter har anslået at reklameværdien for Carlsberg af finalen skulle være 100 mio. kr.?
»Ja. Det skal man også tage med et gran salt. Hvis man ukritisk måler den eksponeringsværdi man har, så er det flere hundrede mio. kr. Det er korttidsværdien og ikke et langt sejt træk. Vi er heldige, at vi er kommet i finalen to gange ud af de seneste tre år, men vi har altså været sponsor for Liverpool i 15 år,« siger Keld Strudahl.
Det forventes at Carlsberg og Liverpool en af de nærmeste dage forlænger aftalen med hinanden. Timingen op til finalen i Athen kunne ikke være bedre set fra et kommercielt synspunkt.
***
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home